employment.az employment.az

Dərc olunma tarixi

25.12.2023 Biznes Dünyası

Baxış sayı

eye 412

Oxunma müddəti

clock 6 dəq

Kiçik Bizneslər

        Kiçik bizneslər müasir kapitalizmin qəhrəmanlarıdır. Kiçik biznes sahibləri fəzilətli işlərlə məşğul olan, iş yerləri yaradan və iqtisadiyyatı idarə edən cəsarətli sahibkarlardır. Avstraliya İşçi Partiyası deyir: “Kiçik bizneslər milli tərəqqiyə böyük töhfə verir və Avstraliyanın iş yerlərini dəstəkləyir”. İstənilən Qərb demokratiyasında bu məsələdə fikir ayrılığı olan siyasi partiya tapmaq çətindir. Britaniya hökumət rəsmisi (təsdiq olunmayan) iddia ilə çıxış etdi: Beşdən az işçisi olan müəssisələr radikal innovasiyaların 95 faizinə nail olurlar, dedi. Hətta Birləşmiş Ştatların bölücü siyasətində belə, John Oliverin bu yaxınlarda qeyd etdiyi kimi, hər kəs “kiçik biznesin iqtisadiyyatın dayağı olduğu” ilə razılaşır. Beynəlxalq konqlomeratlar və qlobal kapital dünyasında Main Street adlanan mağaza sahibləri böyük sevgi qazanırlar.

     

       Bütün həvəsə baxmayaraq, əsas sual qalır: Kiçik biznesin iqtisadiyyatda real rolu nədir?Kiçik biznesi qorumaq mütərəqqi məqsəddirmi?  Şübhəsiz ki, startaplara, öz nailiyyətlərinə nail olanlara və yenilikçilərə ictimai maraq müstəqillik, bərpa və daha yaxşı sabah ideallarını əks etdirir. Ancaq tarix başqa bir hekayəni ortaya qoyur: Müasir siyasi həyatın mərkəzində güclü və fərqli kiçik biznes mifologiyası. Xüsusilə 1970-ci illərin sonlarından başlayaraq kiçik biznesin tərifi müasir kapitalist ölkələrində yeni və mühüm rol oynadı. Xüsusilə Reyqan və Tetçer hərəkatları ondan kiçik biznesi qeyd etmək üçün bir vasitə kimi istifadə edirdilər; Bu, böyük milli və çoxmillətli korporasiyalara imtiyazlar verən, startapları və kiçik müstəqil biznes sahiblərini maneə törədən iqtisadiyyatın inkişafı üçün bir xəbərçi rolunu oynadı.

         

       Kiçik biznesə məhəbbət kapitalizmin əbədi xüsusiyyəti kimi görünə bilər, lakin iqtisadi dirçəlişin açarının kiçik sahibkarların əlində olduğuna dair geniş yayılmış inam nisbətən yaxın tarixə gedib çıxır. Zəngin dünyada, təqribən 1980-ci ildən başlayaraq, kiçik bizneslər “Böyük Biznesin” kölgəsindən çıxdılar və yenicə əldə edilmiş siyasi, intellektual və mədəni təsir dairəsindən istifadə etdilər. ABŞ-da prezident Cimmi Karter özünü Harri Trumandan sonra Ağ Evdə ilk "kiçik biznes sahibi" kimi təqdim etdi. Carter hökumətin qaydalarını geri götürərək kiçik biznesə kömək edəcəyinə söz verdi. Kiçik biznes lobbiləri də fəallaşıb. 1940-cı illərdə poçt sifarişi sorğu şirkəti kimi qurulan Milli Müstəqil Biznes Federasiyası (NFIB) 1980-ci illərdə kiçik bizneslər adından nüfuzlu lobbiçilik qrupuna çevrildi. Kiçik biznesə intellektual maraq da artıb. 1970-ci ildə Amerikada səkkiz universitet yeni biznesə başlamaq üçün kurslar təklif edirdi və 1980-ci ilə qədər bu rəqəm 137-yə yüksəldi. Tamamilə sahibkarlıq haqqında jurnallar yaranıb. "İllər boyu laqeydlikdən sonra, öz-özünə başlayanlar və bizneslər məşhur qəhrəmanlar kimi görülür" dedi.

       

       Kiçik biznes ətrafında müasir miflərin yaranmasında əsas məqam 1978-ci ildə baş verdi. Bu, MIT iqtisadçısı Devid Birçin Konqresdən əvvəl təkrarladığı iddiaları dərc etdiyi - 1968-1976-cı illər arasında kiçik müəssisələrin bütün yeni iş yerlərinin 80%-nə cavabdeh olduğu vaxt idi. Tənqidçilər tez bir zamanda Birçin tapıntılarının olduqca qeyri-dəqiq olduğunu vurğuladılar, çünki o, firmanın ölçüsünü bir yerdə (məsələn, filial, fabrik və ya mağaza kimi) neçə işçinin işlədiyinə görə müəyyənləşdirmişdi. Əslində, 1970-ci illərdə və bu gün iş yerlərinin yaradılmasının əksəriyyəti çox sürətlə böyüyən bir neçə firma tərəfindən əldə edilmişdir, halbuki əksər kiçik firmalar ya uğursuzluğa düçar olur və ya kiçik olaraq qalır.

       

      Kiçik biznes müasir kapitalizmin ən güclü simvollarından biridir. Kiçik biznes sahibləri tez-tez fəzilətli, özünü təmin edən və müstəqil kimi təsvir olunur, xüsusən də Tomas Ceffersonun sənayedən əvvəlki cəmiyyətdə azad fermerlərə aid etdiyi eyni xüsusiyyətlər və ya Maks Veberin sənaye kapitalizminin əsasını qoyduğu protestant iş etikası. Eyni dərəcədə vacib olan kiçik biznes, məhdud miqyası və əhatə dairəsi sayəsində bürokratiya, bazar manipulyasiyası və köhnə dostlar şəbəkəsi kimi Böyük Biznesə aid edilən mənəvi problemlərdən qaçır.                                                  

       

       Bir çox güclü simvol kimi, kiçik biznesi də müəyyən etmək çətindir. 1953-cü ildə Kiçik Biznes Administrasiyasını (SBA) yaradarkən, ABŞ hökuməti onu rəsmi olaraq "müstəqil olaraq sahib olduğu və idarə olunan və biznes sahəsində dominant olmayan" kimi müəyyən etdi. Bu gün ABŞ istehsalçılarının 500-dən az işçisi olmalıdır və qeyri-istehsalçıların SBA kreditinə müraciət etmək üçün illik gəlirləri 7,5 milyon dollardan az olmalıdır (lakin hökumət istisnalar etmək hüququnu özündə saxlayır). İdarəetmə iyerarxiyalarının olmaması, daha az rəsmiləşdirilmiş işgüzar münasibətlər və yerli icmalarla daha sıx əlaqələr kimi daha keyfiyyətli xüsusiyyətlər də bəzi alimlərin kiçik biznesi necə müəyyənləşdirməsinə təsir göstərir. Məsələləri çətinləşdirmək üçün “kiçik biznes” kiçik şəhər quru təmizləyicisindən tutmuş zəngin proqram təminatının işə salınmasına qədər geniş funksiyaları əhatə edir. Biz kiçik biznesi ABŞ Ali Məhkəməsinin hakimi Potter Stüartın pornoqrafiyanı bildiyi kimi tanıyırıq.

   

       Lakin tarixən “kiçik biznes” 19-cu əsrin sonlarında “Böyük Biznes”in yaranmasına qədər heç bir mənalı şəkildə meydana gəlməmişdir. Böyük, şaquli inteqrasiya olunmuş və şaxələndirilmiş korporasiyaların yaranmasından əvvəl “kiçik biznes” bir anda hər yerdə və heç yerdə idi və heç kimin əvəzinə danışmırdı. Polad, yağ, şəkər və siqaret istehsalçıları ilk Böyük Biznes kimi meydana çıxdılar və 1890-cı ildə Sherman Antiinhisar Qanunu kiçik rəqibləri inhisarçılıq praktikalarından qorumaq üçün Amerikanın antiinhisar siyasətinin əsasını qoydu. Böyük korporasiyalar böyük dövlət qurumlarının əsas tədqiqat qrantları ilə əsas universitetlərlə əməkdaşlıq edərək sizə müasir həyat gətirdi.

     

       Kiçik biznesin siyasi şüurunun əsl partlayışı 20-ci əsrin əvvəllərində, zəncir mağaza modelinin yüksəlişi ilə baş verdi. Antiinhisar ənənəsinə əsaslanan anti-zəncir hərəkatı poçt sifarişi evləri və univermaqlar tərəfindən dağıdıcı rəqabətə məruz qalan kiçik pərakəndə satıcıları müdafiə etdi. Birləşmiş Ştatlarda nümayəndə Wright Patman anti-zəncir hərəkatının siması kimi məşhurlaşdı. Patman, Texasın kəndlərindən olan kilolu, keçəl populist və separatçı Demokrat konqresmen idi. İlk dəfə 1928-ci ildə Konqresə seçilən kirayəçi fermerlərin oğlu Şərq bankirlərinin, sənayeçilərin və mağazalar şəbəkəsinin hücumuna qarşı kiçik biznesin – “adi insan”ın şiddətli müdafiəçisi kimi adını çəkdi. 1935-ci ildə Patman böyük pərakəndə satış şirkətlərinin təklif edə biləcəyi endirimləri məhdudlaşdıran qanun layihəsini irəli sürdü. "Kiçik biznes üçün Böyük Kart" kimi qəbul edilən Robinson-Patman Qanunu (həmçinin Senatın Çoxluq Lideri Cozef Robinson (D-AR) tərəfindən maliyyələşdirilir) təqdim edildi. Prezident Franklin Ruzvelt qanunun iqtisadiyyatın dirçəlişinə mane olacağından narahat idi, lakin populyarlığına görə hər halda onu imzaladı. Patman qanunu “ədalətə” sadiqliyinə görə müdafiə etdi – bütün alıcılara (istər zəncir mağazası, istərsə də kiçik baqqal) eyni endirimləri təklif etməklə, qanun kütləvi paylamanın yaratdığı istehlak xərcləri üstünlüklərini qoruyarkən cəmlənmiş sərvət və imtiyazları aradan qaldırdı.

       

       Robinson-Patman Qanunu kiçik firmaları qoruyan siyasət rejiminin sonunu qeyd etdi. İkinci Dünya  Müharibəsindən sonrakı illərdə kiçik biznes bölünmüş və zəif bir cəmiyyətə çevrildi. “Böyüklük” etikası üstünlük təşkil edirdi. Böyük dövlət qurumlarının əsas tədqiqat qrantları və əsas universitetlərlə əməkdaşlığı olan böyük şirkətlər sizə müasir həyat gətirdi - əczaçılıqdan aviasiyaya, kompüter və kommunikasiya texnologiyalarına qədər. Wright Patman 1976-cı ildə, 83 yaşında vəfat edəndə, böyüklüyə qarşı xalqın reaksiyası və kiçik biznesə yenidən maraq hələ başlamamışdı.

       

      Lakin Patman 1980-ci illərə qədər yaşasaydı, yəqin ki, siyasətçilərin kiçik biznesi necə qəbul etdiyini və dəstəklədiyini anlamazdı. 20-ci əsrin birinci yarısında, Patman kimi kiçik biznes tərəfdarları, kiçik biznesin daha aşağı qiymətlər və ya daha yüksək səmərəlilik təklif etsələr belə, kiçik biznesin mahiyyət etibarilə fəzilətli və xüsusi qorunmağa layiq olduğunu iddia edirdilər. Lakin 1980-ci illərdə, on il ərzində tənəzzül, inflyasiya, maliyyə böhranları və aşağı məhsuldarlıq birləşərək zəngin kapitalist ölkələrində siyasi mədəniyyəti tamamilə yenidən formalaşdırdı. ABŞ-da, Qərbi Avropada və nəhayət, Avstraliyada kiçik biznesi müdafiə etmək məntiqi tamamilə dəyişdi: kiçiklik artıq daxili fəzilət deyil, bolluğun və səmərəsizliyin panzehiridir; müstəqillik yenilik mənbəyinə çevrildi.

heart save
Yazar
  • İstifadəçi adı:

    kaizen
  • Ad Soyad:

    Kaizen.az
  • Məqalə sayı:

    113

Əlaqəli məqalələr

paper-1-img
Wi-fi yoxsa Li-fi?

15.11.2021

Biznes Dünyası

İllərdir simsiz internet adı ilə istifadə etdiyimiz Wi-Fi dəyişir və 100 qat daha sürətli internet olan Li-Fi adlı sistemlə əvəz olunur.

paper-1-img
Gələcəkdən Xəbər Var!

11.01.2021

Biznes Dünyası

1997-ci ildə qurulan qlobal bir kiber təhlükəsizlik şirkəti olan Kaspersky, bəşəriyyətin gələcəyə dair ən vacib suallarını daha yaxşı cavablandırmağa çalışmaq üçün "Təhlükəsiz Sabah" (Safer Tomorrow) platformasını işə saldı.

paper-1-img
Spotify Azərbaycana Gəlir

11.03.2021

Biznes Dünyası

Spotify, bir neçə gün ərzində Asiya, Afrika, Karib adaları, Latın Amerikası və Avropa daxilində 80-dən çox yeni bazarda fəaliyyət göstərəcəyini bildirdi.